söndag 3 april 2011

uppvisning och annat

Igår var effektivitetens dag. Klockan 8.00 satt jag och barnen i bilen för att åka iväg och slänga skräp. Vårat garage är ju bara för en bil och det var länge sen bilen fick plats i garaget men gärna en massa annat skit. Just nu står det motorcykel, tre cyklar, en minibil, släp till bilen, cykelkärra och en massa annat så vad sjutton, vi kommer ju inte ens in där längre! Inte för att lite skräp hjälpte mot detta men det kändes skönt.

Klockan 9.00 var vi inne i mataffäeren och skulle vecko-handla. klockan 9 en lördag morgon är det inte mycket folk vilket var SÅ skönt! Äntligen kunde jag släppa ner mina busungar så de fick springa själva. Duktiga var dem fast de hatar att handla mat.

Hem och packa upp och börja laga maten. Medans riset kokade passade jag på att skriva matlista för 5 veckor framöver. Tanken är att jag ska kunna följa listan vecka för vecka så att maten dels blir varierad och sen för att se över vad det egentligen finns för enkel mat att laga.

Åt mat och la barnen för att sova. Väckte Matilda tidigt för vi skulle iväg på uppvisning på Bamsegympan. Kajsa fick fortsätta sova i bilen.

Mamma och Sune kom och mötte upp oss i hallsberg då de skulle vara med och titta på uppvisningen. Som vanligt gick allt sådär. Matilda har blivit lite utanför i gruppen och sen finns det en bråkstake där som inte är så snäll mot henne. Han är väldigt busig av sig och ganska stor. Så när Matilda kommer i närheten puttar han gärna bort henne och har sagt några gånger till henne att hon inte får vara med.
Det här skär så i hjärtat och jag blir så ledsen när jag tänker på det. Bamsegympan är ju något frivilligt som hon faktiskt inte behöver gå på så för enkelhetens skulle skulle jag lika gärna kunna strunta i att lämna henne. Men vad lär hon sig genom det? Att fly undan problemen istället för att hantera dem? Det här är ju inte enda gången som Matilda kommer bli utsatt för detta tyvärr och borde jag inte lära henne direkt hur hon ska stå på sig och säga ifrån?

hur som.. hon var med en stund och tyckte det var roligt men sen skulle hon springa till mormor och Sune och sitta i knät istället.



































































Efter uppvisningen följde barnen med mormor och Sune hem för där skulle de sova över. De hade pratat om den här dagen så länge så när Kajsa äntligen fick syn på dem ville hon inte vänta och titta på uppvisningen utan hem till dem direkt! Det är få personer hon kan tänka sig följa med hem utan mig och mormor och Sune är några av dem.

Så när barnen var borta tog jag bilen för att handla Sod
astream på elgiganten. Hem och bytte om för Tobbe skulle bjuda ut mig på middag och bio. Det blev en myskväll med bara han och jag. En riktigt lyckad kväll!













Inga kommentarer: