torsdag 28 april 2011

rosa och svart

Ibland önskar jag att jag hade en son. Inte så mycket för just könets skull utan mera för att jag tycker det är svårt det här med att visa jämnställdhets-tänket i mina döttrar.

Jag älskar rosa. Mina älsklingsfärger är rosa, lila och rött. Så tjejigt det bara kan bli. Och jag skäms när jag sätter på mina barn rosa kläder. För de ska inte växa upp med kunskapen om att de ska ha rosa för att de är tjejer. Men jag gillar inte svarta kläder. Ändå domineras barnens kläder av just svart. Just för att visa att jag inte vill ha rosa på mina barn. Fast jag älskar rosa. Det är svårt. Det går inte ihop sig i mitt huvud hur jag ska göra.

De ska få en valmöjlighet. Och det får de. Det är bara det att deras val just nu blir klänningar med rosa på. Rosa. Återigen. Förskolans fel? Kompisarnas fel? Mitt fel? Vart gick det fel?

Om jag hade haft en son skulle jag klä honom i rosa. Jag skulle även då älska rosa. Min systers son har ibland rosa på sig och jag tycker han passar så himla bra i den färgen. Men jag vill också utmana normen. Det blir svårt att klä mina barn i fel kläder. För allting passar tydligen en tjej och tydligen blir mina tjejer tuffa i svart och söta i rosa. Ännu en gång blir det fel.

Jag har tänket men inte lösningen. Man ska samtala mera med pojkarna för normen visar att man pratar mer med flickor medans pojkar mer får korta uppmaningar. Hur ska jag kunna tillämpa detta? När det är två döttrar jag har?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det blir fel att utesluta rosa som färg bara för att det enligt massan är en tjejfärg. Om du utesluter rosa för att det är en " tjejfärg" nedvärderar du inte då det som anses som kvinnligt? Varför är "killfärger" mer okej och mer neutralt? Då gör man ju samma misstag igen tycker jag och normaliserar och upphöjer allt som har med det manliga att göra och säger att det är "bättre" och mer okej. Bara en tanke...kram till fina dig:)

maria sa...

nja du har rätt i det. Jag var nog lite otydlig i mina tankar också. Det jag menade var att deras klädsel just nu domineras av rosa och att jag försöker ge dem hälften hälften och framförallt ett tänk att båda färgerna är helt ok. Men det är svårt när jag själv älskar rosa som sagt. Men jag försöker variera lite.

Anonym sa...

Ja har man en garderob som består av hälften svart och hälften rosa och ens mamma älskar rosa så kommer barnen självklart bära rosa. Om du vill förändra deras klädsel måste du kanske först förändra din och även din inställning till färgen!

maria sa...

till anonym: Men det var kanske det jag mumlade om i inlägget...