fredag 15 april 2011

Kajsa fick träffa doktorn

Jaha så igår fick vi träffa en läkare till Kajsa för att kolla vad det var för fel på henne. Alla som känner Kajsa vet att hon är osäker på det mesta som är nytt, eller det behöver inte vara så nytt utan kan vara otäckt ändå. Det räcker med att tanten i mataffären säger hej för att hon ska få fnatt :)

Så satte vi oss i bilen för att åka till vårdcentralen. Och Matilda var på strålande humör för hon skulle få träffa en doktor och det bästa av allt var att det var lilla-syster doktor skulle undersöka och inte henne. Så jag startade bilen och Kajsa började snyfta. Det övergick sedan till gråt och slutade med skrik. Hon skulle INTE till någon doktor, hon skulle hem!! När hon insåg att det inte funkade med skrik började hon vädja till mig med gråten i halsen "snälla mamma, kan vi inte åka hem? Mamma, jag vill hem!" Tillslut hade jag också gråten i halsen vilket gjorde att jag började prata om fåglar och krokodiler och en massa annat tokigt som kan hända i fantasins värld.

När vi kom fram kramphöll Kajsa mig runt halsen och burade in huvudet under jackan. Och jag led med henne. Jag skulle så gärna vilja veta vilka bilder hon hade i huvudet och veta vad hon trodde skulle hända. När jag skulle till kassan för att betala trodde hon att jag skulle lämna henne där vilket resulterade i ett nytt utbrott. Stackars tanten bredvid mig med sin hörselapparat fick ta av sig den och stänga av den.

Så kom då doktorn och doktorn var snäll och duktig. Han lät Kajsa ha sitt huvud mellan mina bröst och undersökte henne på bästa sätt samtidigt som han mest bara såg min jacka och en vettskrämd unge. Det konstaterades soleksem i alla fall. Inte farligt och inte så mycket att göra åt. Jag ska inte smörja henne med solkräm utan sätta på henne en solhatt och se till att inte utsätta henne för mycket för solen i början.

Så var det mötet avklarat och Kajsa somnade av utmattning i bilen på väg hem. Stackars barn. Jag undrar vad hon trodde jag skulle göra med henne?

Inga kommentarer: