tisdag 15 mars 2011

en liten sak bara

Jag håller på att baka bröd. Och missade lite i receptet så det blev dubbel sats. Å jisses vad mycket bröd!!

Som vanligt var barnen med och skulle röra om och vispa och knäcka ägg. Sen fick jag en underbar konversation med Matilda. Jag undrade vad hon lekte och hon sa "mamma, pappa, barn" Då sa jag, ok vad gör mamma då? Hon kör bil! Jaha, å vad gör pappa då? Han lagar mat! Känns skönt att jag lyckats med något iaf. De stereotypa rollerna kom inte fram här i alla fall även fast jag fortfarande kan se dem i hennes Hello Kitty leksaker :(

... Och Matilda hittade Tobbes nycklar som varit borta i tre dagar. Här har han gått och tjurat och varit allmänt frånvarande för en sådan sak sen låg dem ute på gräsmattan där han tvättade fönstret sist. Underbart! Nu har han tre dagar att kompensera :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att det viktigaste när det kommer till jämlikhet och stereotypa föreställningar gällande barn är att presentera både det som anses vara typiskt manligt och kvinnligt. Alltså att inte bara presentera antingen "bilar" eller "hello Kitty" utan låta barnen själv välja vad de vill leka med etc. Jag tror inte på att utesluta en viss sort av leksaker ex hello Kitty för att för mig betyder det då att man visar att det är sämre med typiskt "kvinnligt". Så i min värld och hur jag ser på saker tycker jag att du gör helt rätt med dina barn gällande jämlikhet och vad som anses vara typiskt kvinnligt och manligt då du erbjuder dem båda världarna och inte utesluter något. Du är såå mycket duktigare än mig!! Du ska se hur Lovas rum ser ut just nu Jisses BARA rosa grejer. Vet ju att det kommer fyllas på med mer saker när hon blir större och man märker vad hon är intresserad av och hon kommer ju få ärva luddes grejer men ändååå:)