fredag 11 mars 2011

Gårdagen


Igår var det om vanligt plugg på förmiddagen sen vaknade Tobbe klockan 12 och vi gick och hämtade barnen. Det är ganska rörigt på förskolan den här veckan för en är sjuk och den andre har semester, det märks så fort på barnen då de inte alls är glada när jag ska lämna dem.

Medans barnen låg och sov passade jag på att fortsätta med min bok. Denna handlar om vuxna som förgriper sig på barn sexuellt och det blir så hemskt när man läser berättelser om både den som blivit förgripen och den som förgriper sig. Det händer, även fast det är ovanligt, att kvinnor också gör det och ur en berättelse säger mamman som brukade tvinga sin 5-åriga dotter att slicka henne att hon inte visste hur en riktig relation mellan dotter och mor skulle vara. Hon var själv uppväxt med att både pappa och mamma hade en sexuell relation med henne och eftersom de var isolerad från resten av omvärlden trodde hon att detta var normalt. Det är svårt att förstå det hon gjort men det är sällan en person, man eller kvinna, som förgriper sig på barn utan att själva har varit utsatta för det.

Nåväl, Tobbe satte igång att snickra lite på köket innan han skulle iväg och jobba klockan 14.30. När barnen vaknade tog jag med dem och grann-ungen till biblioteket för att sätta och ner och mysa lite. Biblioteket är för mig en underbar plats då barnen har roligt, jag kan lugna ner mig och dessutom ett väldigt billigt alternativ när pengarna är slut.

Sen hem och steka pannkakor till tre barn och två vuxna. En grön smet med spenat i och en orange med morötter i. Smaskens!

Idag har jag föreläsning mellan 13-17. Buu vilken skit-tid! Tobbe jobbar eftermiddag och jag hade ingen som helst lust att lämna barnen på förskolan då jag vet vilken kaos det är. Så mellan 15 och 16 får de vara hos grannen och sen åker jag hem tidigare och hämtar dem. Jag vet vad vi ska göra de sista två timmarna så det behöver jag inte vara med på då jag redan kan det.




Kajsa blir matat på golvet. En morot är alltid lika gott att smaska på :)


















Matilda är i färd att skriva FARMOR och MORMOR och MORFAR. Hon älskar att skriva bokstäver och varje gång vi går förbi en bil ska hon nämna registreringsskylten. Nu kan hon alla bokstäver förutom Y, X och Z och tyvärr kan jag inte ta åt mig äran åt det. Jag vet faktiskt inte hur hon har lärt sig men hon kommer ofta fram och visar den nya bokstaven hon lärt sig.























Lyckliga Kajsa har hittat ett russin på golvet :)

















Veckans hemgjorda musliblandning. Mums!!




Inga kommentarer: