onsdag 23 mars 2011

20 minuter varje dag

Sitter och läser lite kurslitteratur och råkade bläddra förbi ett utlåtande från någon svensk expert. För att barnet ska känna sig sedd bör en förälder varje dag ägna sig minst 20 minuter enbart åt sitt barn. Då ska föräldern inte samtidigt laga mat eller läsa tidningen medan de spelar spel med barnet utan enbart lägga fokus på barnet. Detta gör sällan föräldrar i Sverige.

20 minuter per dag. Har vi inte 20 minuter varje dag enbart till våra barn? Är vi så sönder-stressade och uppe i vårt eget liv att vi inte kan ge 20 minuter enbart till vårt barn, det bästa vi har?

Jag är dålig på att fullt ut koncentrera mig på Matilda eller Kajsa. Oftast blir det pussel i köket medan jag lagar mat eller så spelar jag spel med Matilda samtidigt som jag läser dagens tidning. Ne fy sjutton, nu är det slut med det. Jag kan ge mina barn 20 minuter varje dag. Det är ett sånt litet krav och med tanke på att jag har mer tid med mina barn en en vanlig svensk har just nu så borde jag inte ha några problem med att fullfölja detta.

Inga kommentarer: