torsdag 5 maj 2011

en kanske läsvärd bok.

Snart börjar sommaren och lång semester för min del. Jag planerar att läsa den här boken så fort jag avslutat kursen i skolan:

family living: Den ostädade sanningen. Av Lotta Sjöberg.

Jag läste som hastigast igenom den när jag var på biblioteket igår. Mina barn klängde på mig och tillät mig bara läsa några rader men den verkar helt fantastisk. Ett citat jag minns: "lycka för mig är att komma hem till någon och se att den personen känner sig så pass trygg i sig själv och våran kompis-roll att den inte behöver ha kliniskt rent hemma hos sig när jag kommer" fick mig verkligen att tänka till. För visst spenderar jag en extra halvtimma åt att plocka undan allt som stör mig innan jag vet att någon ska komma på besök. Varför? Är det för att få en bekräftelse på mitt perfekta hem som då ska symbolisera mitt perfekta liv kanske? Vad är det jag vill bevisa?

Kanske skulle jag tänka åt andra hållet... kanske skulle jag se till att låta mina barn ha på sig de smutsiga byxorna även när gästen träder innanför dörren, för att bevisa att jag och barnen faktiskt haft skitroligt idag! Vi har busat i sanden och kletat med lera och kanske till och med ätit lite sylt? Skulle inte det representera lycka lite mera kanske?

Det konstiga är att jag får en sån mysig hemma-känsla när jag kommer hem till folk som inte har det kliniskt rent i huset. Där kan jag känna mig avslappnad och kunna släppa mina barn och till och med låta dem leka. Där skulle jag kanske våga sätta mig vid bordet, halvsittandes, och börja prata om livets alla vardagliga händelser. Där skulle jag mer kunna vara mig själv.

Inga kommentarer: