torsdag 17 november 2011

måste tänka på allt!

Igår hade vi mäklaren över här för att sätta vårat hus på kommande försäljning. Hon pratade och jag fattade tycke för henne direkt. Känner henne sen innan och våran granne fick ett sjukt bra pris på sitt hus när hon sålde det. Så kom vi då till det avtalet som skulle skrivas under om att vi inte får vara otrogna med några andra mäklaren utan dem ska ha ensamrätt om oss. Jag läste och granskade och ville att hon skulle gå igenom ALLT. Det gjorde hon också och vi skrev under. Vad jag inte reflekterade över var hur mycket som tas ut i provision. Jag har inget att jämföra med och tyckte att 23 000 var sjukt mycket pengar hon skulle ha av oss men visste att en mäklare är dyr.

Så vi skrev under och avtalet gäller i tre månader. Fram till februari. Så på kvällen när lugnet kommit så googlade jag runt lite. Och 2 % är tydligen vanligast att en mäklare tar ut i provision. Med hennes summa skulle det bli 4, 2 %. Hutlös summa!!

Avtalet är skrivet och det som räddar mig är att vi faktiskt kan välja att inte sälja innan februari... vi har ju väntat ett tag nu och tre månader till är ingen katastof. Samtidigt har jag god erfarenhet av henne och vet att hon gör ett jäkla bra jobb.

Mäklare... banker... same shit. De vill bara lura av en pengar. För att inte tala om försäkringsmänniskor. Fy fan. Man måste verkligen vara insatt i allt!!

Inga kommentarer: