söndag 27 november 2011

1:a advent

Idag är det 1:a advent och det har firats... hör och häpna... i kyrkan!

Jo ska jag ta förklaringen från början? När jag var liten gick jag och min syster på ansgars som det hette. Tror det är någonting som kyrkans barntimmar. Vi träffades i församlingshemmet en gång i veckan och sjöng lite sånger och pysslade lite och faktiskt är det väldigt goda minnen från den tiden. Jag kan minnas en trygghet, en viss lukt och en viss känsla dem där dagarna när vi hade träff. Det ordnades semlefika och påskfirande och en massa roligt.

Så... nu vill jag testa det här med mina barn. Hittade inte riktigt samma sak här i kumla. Antar att de har men att de kanske är för små fortfarande. Men så hittade jag en träff på söndagar som heter Himlakul och som lämplade sig för barn mellan 3-9 år tror jag det var. De pysslade och skulle sjönga och lite så. Så fick jag med mig ett gott stöd inför första träffen i form av Carro och hennes son Wille och så åkte vi dit idag. Så var det ju i kyrkan och det var första advent och det var massa folk. Tydligen skulle barnen vara med på inledningen av gudtjänsten och sen skulle de få gå upp på övervåningen medans gudtjänsten fortfarande höll på. SÅ jag och Carro gick in och följde med och blev lite fundersamma på hur det gick till men det löste sig allting.

Så fick jag höra min första gudstjänst i vuxen ålder. Och det prästen predikade om var ju väldigt bra saker; vi tackar alla dem som tar hand om de äldre, de som ställer upp för de som är i kris och de som har det svårt osv. Sen kom de till den delen där vi alla skulle be om förlåtelse för våra synder och jag knäppte mina händer och visste inte alls var jag skulle börja :)

Efter kyrkan åkte vi hem och sa god morgon till Tobbe. Så stod han och stekte pannkakor och barnen blev överlyckliga. Sen var det Kajsa i säng och Tobbe och jag satte igång att slå in en massa julklappar. Matilda var bannlyst från köket vilket hon klarade galant. När de vaknade slängde vi snabbt i oss lite mellis för att smita till lekparken. Tobbe skulle sova igen och jag var tvungen att andas frisk luft.

Hemma och en massa pyssel kom fram. Vi gjorde en mus och en ängel att hänga i granen. Mus har väl kanske inte så mycket med jul att göra men den var väldigt gullig.

Nu är det kväller igen och stormen någonting har dragit med sig tak och bilar nere i Malmö. Jag tänkte kura ihop mig under en filt för här är förkylningen på väg känner jag.

...

Inga kommentarer: