måndag 28 februari 2011

tv tittande är inte bara dåligt.

Barn ska inte titta på tv. Att använda tv som barnvakt är fel. Ojoj vad mycket det finns att rätta sig till och vad fel vi gör allihopa..

Men tv är inte bara dåligt. I morse satt min dotter och kollade på bolibompa medan vällingen slank ner. I nappflaska dessutom som var så förbjudet för BVC när vi var på fyraårs-kontroll. Jag fick aldrig något svar på varför det var fel, antar att hon inte kunde försvara det hårda motstånd jag faktiskt gav i det. Växa upp och bli mobbad för att hon dricker ur flaska... får fel på tänderna även fast hon aldrig har sugit på napp... pyttsan, isf är det väl vi vuxna som skulle mobba henne för att hon dricker ur flaska fortfarande. Är det inte vårt fel då?

Nåväl, hon kollade på bolibompa iaf. Finns ett program där med en prinsessa som är otroligt trotsig, bortskämd och "fel" ur normens synvinkel. Mamma och pappa ville att hon skulle sluta med napp fast hon själv inte ville. Det var bara den här inledningen jag hörde innan jag var tvungen att göra i ordning mig så mer än så vet jag inte vad som hände. Men tydligen gav det effekt på Matilda för hon kom efter programmet och sa till mig att den där grodan som vi tappat bort, hon är inte ledsen över den längre. Allting är bra nu. Precis som prinsessan och hennes napp. Inte vet jag vad prinsessans hade sagt men det hade i alla fall fått min Matilda att känna sig bättre trots sin stora sorg och saknad av den där grodan.

Så tv behöver inte alltid vara så dåligt. Det känns ganska skönt att, när en själv inte kan trösta eller hitta dem rätta orden till sin dotter, så finns det andra som kan det bättre än jag.

Inga kommentarer: