måndag 12 december 2011

reportage och funderingar

Imorgon är det dags för tenta klockan 13.00. Det kommer bli så skönt att bli av med den problemet är att resten av kursen och allt som ska läsas till har hankat efter så stressen är fortfarande kvar efter tentan :)

När jag åkte hem idag från skolan lyssnade jag på P1. Det var en person från Turkiet som var muslim. Ganska hårt dragen muslim på många sätt. Han tyckte det var skamligt och hemskt när han såg kvinnor gå utanför dörren utan att skyla sig och helst skulle alla kvinnor ha någon slags burka om jag förstod honom rätt på den knaggliga engelska han talade.

Men det var inte enbart därför han var med på radion. Han hade en fru som (vilket jag blev väldigt förvånad över) hade en åsikt i deras förhållande och det var inom mode. Hon var väldigt fascinerad av mode och hade börjat prenumerera på någon europeisk mode-tidning som var ganska vågad i sin klädsel. Detta tyckte självklart mannen var förfärligt att hon läste. Men han trodde inte på våld. Han trodde på talets gåva mera vilket gjorde att jag lyssnade lite extra noga på honom. Återigen förvånade han mig med hans åsikter.

Så i allafall. Han insåg att det inte gick att få hans egna kvinna att sluta läsa den här modetidningen så han startade en egen modetidning utefter hans moraler. Hans moral var lite diffus. Å ena sidan var han väldigt hård på hur en kvinna ska vara men på andra sidan kunde han acceptera att kvinnor tyckte om mode och var intresserade av vilken burka de skulle få köpa. Så han gjorde om tidningen till tjejer som visade upp det senaste inom burka. En massa mode och massa glitter och en massa annat också. Han stal iden från kända förlag men gjorde om dem till muslimsk tradition och heder. Med på den listan var en sida där kvinnorna fick skicka in frågor till tidningen om råd. Dessa råd var självklart utefter muslimsk lag.

"- Hej ___! Jag har en fråga. Jag undrar om jag har rätt att skaffa jobb om jag själv vill börja jobba. Just nu är jag hemma med barnen men jag längtar efter att jobba själv precis som min man. Svar: Jo___. Du har rätt att jobba om du frågar din man först och han accepterar detta. Men det är viktigt att du inte försummar familjen och dina barn medan du är på arbetet.!

De kvinnliga modellerna i tidningen var... hör och häpna... absolut inte muslimskt troende utan helst skandinavisk. Det är tydligen så enligt honom att muslimer anser kvinnor från Skandinavien vara otroligt sexiga och då kunde han även få med manliga muslimer till att köpa tidningen och dregla. Dessa kvinnor skulle puta med munnen och visa "sexuell utstrålning" enligt kraven.

Mmm... som sagt... det fanns många tankar och funderingar när jag hörde hans reportage. Mycket att diskutera. Det fortsatte med en massa recept och tips men då på enbart "godkänd" matlagning o.s.v.


Inga kommentarer: