onsdag 14 december 2011

ännu en gång angående Lucia...

Igår var det ju som sagt Luciafirande. Och en tanke har slagit mig varje gång det är luciafirande vem det görs för egentligen? Är det för föräldrarna eller är det för barnen? Tycker barnen verkligen det här är jätteroligt?

Den här gången var firandet klockan 16.00 vilket gjorde att nästan alla föräldrar kunde medverka. Förra året var det klockan 14.00 vilket gjorde att hälften på våran avdelning kunde inte komma. Föräldrarna jobbade och barnen var ju såklart på förskolan då. Ensamma tillsammans med glada firande föräldrar till dem andra barnen. Hur känner sig dessa barn i allting? Hur känns det att ens föräldrar inte kan närvara när det är en massa andra föräldrar där som gosar och kramar och leker med barnen?

Nej, för deras skulle skulle jag kunna strunta i lucia-firandet under förskoletiden. Det går tydligen inte att lägga senare då det krockar med skolbarnens firande.

Samtidigt tycker jag det är mysigt med firandet. Tycker det är så roligt att se mina barn stå där framme och sjunga. Men jag vet inte vad Kajsa tycker egentligen. Om hon bara finner sig eller om hon faktiskt tycker det är kul. Eller vad de andra 30 1-åringar tyckte om det här. Matilda njöt iaf. Det såg man :)


....

Inga kommentarer: