onsdag 1 juni 2011

Vikten av att vara väl förberedd inför en lektion

Idag var jag vikarie för en 5:a. Ibland när man rycker in som vikarie så finns det saker planerat för en vad man ska göra under lekitonen men oftast inte. Idag var det väldigt dåligt planerat. Så när det var 20 minuter kvar av lektionen och jag hade slut på ideer som skulle göras så tog jag fram en bok och hade högläsning. Det blev en sporadisk text ur en bok skriven av en kille på 13 år. Han berättade i 10 minuter om hur dåliga alla tjejer var på datorer, hur de inte kunde annat än att se snygga ut och hur alla killar var bäst. Det kändes extremt dumt att läsa den boken. Och inte kunde jag sluta efter halva, det var bara att fortsätta läsa.

Så började jag fundera ut en lösning hur jag skulle kunna rädda upp situationen. Lösningen blev att var och en tysta fick skriva ner om de höll med den här killens åsikter eller inte. Sen hade vi en öppen diskussion om det. Och lyckligtvis så höll knappt ingen med. De flesta var överens om att tjejer kunde vara lika bra på dataspel som killar och att det kanske inte hade så mycket med könet att göra.

Så vad som kunde ha blivit katastrof blev istället ganska lyckat. Men oj vad allt kunde gått fel!

Inga kommentarer: