tisdag 18 oktober 2011

prinsessa och brandman

Matilda berättade igår att hon skulle bli prinsessa när hon blir stor för hon vill ha långt hår. Och sen när hon hade fått långt hår skulle hon bli brandman för det var så spännande att släcka ljuset hemma. Sen fick man ringa 112 om man var brandman och det verkade spännande. Promenaden från förskolan och hem varar ungefär i 10 minuter men hon brukar vara på sitt mest kreativa och roliga humör varje gång när jag hämtar henne därifrån. Det är så roligt att höra hennes funderingar.

Satt på skolan idag och kursen vi går i nu intresserar mig inte ett dugg. Tror jag aldrig varit så omotiverad som nu. Jag klarar fortfarande allting, fick VG på uppgiften som skulle fixas till nästa vecka, men lägger ner så lite energi som möjligt på skolan just nu. Fick mig att tänka lite idag, det var väldigt många i min klass som går två kurser samtidigt eller som jobbar så pass mycket så de inte behöver ta något CSN-lån. Jag skulle också kunna göra så. Kunna strunta i lånet och få enklare att betala tillbaka. Ägnar ju bara kanske 3 timmar per dag i skolarbete.

Men om jag skulle jobba mera skulle jag även få mindre tid med mina barn. Som det är nu har jag sjukt mycket tid med dem men önskar jag kunde få vara med dem mera ändå. Vill inte missa någonting som händer hos dem och om jag skulle börja jobba mera skulle jag missa ganska mycket. Kommer få betala kanske 500:- i månaden fram tills jag bli... 60 år kanske... hela mitt liv. Men då har jag också en utbildning och förhoppningsvis jobb och jag tror inte jag är rikare då men jag har iallafall varit med om barnens första levnadsår i större utsträckning än många andra föräldrar har möjlighet till. Jag tror jag prioriterar det istället.

Inga kommentarer: