tisdag 8 juni 2010

här är jag igen! :)

Trots att jag haft en vecka på mitt sommarlov redan så känns det inte som sommarlov så länge Tobbe jobbar. Eftersom den senaste kursen har varit väldigt enkel har jag redan haft mycket ledigt från skolan och nu fortsätter den på i typ samma takt. Vi håller på att beta av den meterlånga listan vi tänkte göra i sommar, vi började i maj i förhoppningar om att hinna färdigt innan Tobbe börjar semestern i juli men än så länge är listan fortfarande lååång! 15 projekt att göra, 5 avklarade:




Så, det senaste är väl häcken. Vi har grävt (läs Tobbe... Tobbe har grävt och jag har gjort det andra... vad nu det andra har varit), kört minst 10 varv in till stan för att hämta jord, billigt men jobbigt med lång resa. Så i korta drag: grävt, dränerat, lagt jord, köpt häck, satt häck, vattnat. Å denna eviga vattning. Vi fick order om att vattna 5 minuter per planta. Jo visst, totalt är det 35 plantor på baksidan och 35 plantor på framsidan. Visserligen behövs det bara vattnas en gång i veckan men hur ska man hinna med det på kvällarna eftersom man inte får göra det på dagen?
Här är i alla fall häcken på baksidan. Kullen som ser ut som jag-vet-inte-vad just nu kommer så småningom bli ett vattenfall med lite växter och träd på:




Annars har det varit mycket grillning senaste veckan. Grillning med vänner varje dag tills igår. Får man ha så roligt så man kan dricka cider och grilla gott 5 dagar i sträck? Avslutade grillpremiären med vännerna C, R och L igår. L som är 3½ år hade ramlat och slaigt sig ifrån sin vagn rejält så det blev tal om att sy. Usch, jag vet inte hur jag skulle ha reagerat om något sådant hänt mina barn. Blodet sprutade överallt och det värsta av allt var att hon inte kunde ta sig någonstans. Utan körkort, utan sambo. Fy sjutton!

Så, jag sitter och har ångest över att jag inte gjort tillräckligt idag trots att jag gjort en massa saker. Imorgon blir det till att skriva den där underbara listan som jag alltid skrev när jag var liten: 07.00 upp! 07.15 äta frukost 07.45 vattna blommorna! Haha helt sjukt. Men det funkar. Så länge man inte har barn som stör den fina ordningen på pappret.

I helgen nalkas det student för lillebror. Jag har beställt present och HOPPAS den hinner fram innan fredag! Jag var där förra helgen för att fira pappas fru som fyllt 50 år:




Sen dagen efter var det mors dag. Det firades med att bjuda Tobbes föräldrar och morfar och min mamma, Sune och morfar. Ser ni den stora Kitty tröjan Matilda har på ryggen? Jo, nu ska den med överallt. Och hon fattar inte varför hon inte skulle få ha den på sig. Och jag kan inte förklara för en 3½ åring att du inte får ha den för att jag inte gillar iden att du ska känna dig stolt över dina kläder istället för din personlighet. Öhh, hur börjar man ens?




Våran trogna granne Adam kommer över för att underhålla mina barn ibland. Denna gång med målarfärg och vatten. Kunde ha slutat illa men blev riktigt bra!



Inga kommentarer: