torsdag 10 juni 2010

Kitty-dilemmat fortsätter

Sitter och googlar om Kitty. Jag kan inte förstå hur Matilda, sen hon typ lärde sig prata alltid pratat och dyrkat Nalle puh. Men nu är Puh utbytt mot Kitty. Vart jag än vänder mig är det Kitty jag ser och hon gör detsamma. Så idag åkte vi till leksaksaffären och gick runt lite. Tanken var att ja skulle hitta en väska till Matilda. Jag hittade ingen väska men fick tjata till min förbannelse på barnen att vi inte skulle köpa någonting. Så går vi mot kassan. Barnen så sjukt duktiga och har lämnat tillbaka allting de ville ha utan några sura miner. Men, tro det eller ej, så kommer Tobbe fram till oss med ett meterlångt paket och säger till mig att det här vill han ha! Jaha tänkte ja, barnen fick leksaker för sammanlagt 15 kronor. Tobbe köpte leksaker för 1200 kr. Typiskt min familj.

Så i alla fall. Jag gick fram till kassan för att prata med någon som såg vettig ut och hoppas få svar på mina frågor:

-"Ursäkta, men jag tänkte på det här om Kitty. Vart jag än vänder mig om finns hon där, vem är den här Kitty egentligen? Ja menar, ja vet hur hon ser ut men har hon någon historia bakom sig? Vem är hon? Varför ska man köpa henne?"

-"ja du, det var en bra fråga... den har ja aldrig fått förrut.... (frågar en annan kollega om hon visste något...) nej tyvärr, ja kan inte svara på din fråga, ja vet inte vem hon är..."

-Men, tycker du inte det är konstigt att denna gigantiska leksaksaffär, som har

Kitty saker runt varenda jäkla hörn, inte ens vet vem hon är?"

-"nja... jo... hmm..."


Så jag travade hem med mina tre barn och började googla lite. Inte blev ja klokare då. Kitty är i alla fall född i november. Har en mamma, pappa och en tvillingsyster. Mmm oj vad originellt... Född i Japan, älskar att resa, äta kakor och musik. Mmm än så länge lugnt. Men det som får mig att tycka illa om henne är den färg hon visar sig vara. Pink rosa med gulliga rosetter... mmm vad gulligt. Det jobbiga är att jag tycker om rosa och rosetter men det hör inte hit. Sen fick ja en chock: Sanrio, skaparen av Kitty, är en kvinna född i Japan. Japan är för mig inte så värst jämnställt och i mina ögon har nog kvinnor svårt att göra karriär där. Men det var inte där chocken kom, utan att hon för några år sen donerade 150.000 dollar till Unicefs utbildningsprogram för flickor och om könsdiskriminering i u-världen. Men vänta nu, jag är emot Kitty för att jag inte anser att det stödjer jämnställdhet. Så går hon och donerar en massa pengar till jämnställdhet genom att sälja dessa prylar! Fasiken, inte blev jag klokare av detta i alla fall.


Apråpå ingenting. Den här dressen från kappahl vill jag köpa till Matilda. Så sjukt snygg! Men 129 kronor plus frakt gör mig lite snål. Speciellt när de redan har 2 garderober fulla med barnkläder som aldrig används.

3 kommentarer:

Pontus sa...

Hej Maria!

Du ska nog akta dig för japan influenser på dina barn (så länge de är små). Finns inget land i världen som har så mycket lolita fetisch som Japan. Den ultimata kvinnan i japan ska ha skoluniform på sig och se ut som 14.

För att inte tala om deras rape sims..

När det gäller japansk kultur och kvinnor bör du se till att hålla ögonen öppna så du inte faller för deras ibland sjuka ideal..

maria sa...

men det är precis min bild av landet också. Men vad säger man när det är en kvinna som startat företaget och sen donerar en sjukt massa pengar till jämnställdhetsprojekt?

Pontus sa...

Att man inte kan köpa sig fri med pengar :)

Lobbyism is the shit